Suku Daya atau Komering Daya : Jelma Daya, Jelema Daya, atau Jalma Daya adolah salah satu suku bangsa pribumi yang ado di provinsi Sumatra Selatan tapeknyo di Kabupaten Ogan Komering Ulu (OKU).[1] Pasebarannyo juo dominan/signifikan tasebar di Kabupaten Ogan Komering Ulu Selatan (OKUS).[2] Suku iko bakarabat dakek jo Suku Lampung dan Suku Melayu. Suku Komering Daya atau Jelma Daya iduik dan manyebar di dakek Hulu aliran batang aia/way yang kini di kenal jo namo Batang Komering. batang aia yang mengalir mulai dari hulu itu tapeknyo mulai dari patamuan batang aia Saka Selabung jo batang aia Lengkayap yang mangalia ke Hilir sampai ka muaro yang ado di Plaju di sabuik batang aia Komering. W.V. Van Royen manulis dalam bukunyo “ De Palembangsche Marga (1927) mangatokan kalompok masyarakat iko “ Jelma Daya “ yang berarti urang yang kuek/badayo/gagah atau kalompok masyarakaik yang ulet jo dinamis. Saurang sajarawan dari Balando banamo Van Der Tuuk juo mangatokan kalompok masyarakaik iko jo namo “ Kembiring “ yang di barati sabagai manusia jadi-jadian (urang yang dapek mahilang dan bisa barubah manjadi Harimau).

Urang Daya
Jumlah populasi
Kawasan bapopulasi cukuik banyak
Bahaso
Daya
Agamo
Kaharingan

Dahulu panduduak yang mandiami batang aia Komering sampai di Gunuang Batu, tabagi jadi 2 (duo) Kewedanaan iolah Kewedanaan Muaro Duo dan Kewedanaan Martapura, sabagian panduduak kewedanaan Muaro Duo di sabuik Jelma Daya atau kini ko disabuik Komering Daya samantaro itu panduduak yang tamasuak dalam kewedanaan Martapura disabuik Jolma Botung atau Komering Betung. Bahaso yang digunoan oleh suku Daya atau disabuik bahaso Daya/bahaso Komering Daya mampunyoi banyak pasamoan jo bahaso Lampung dialek A atau biaso disabuik bahaso Lampung Api/Pasisira dan juo bahaso Malayu Tangah/Barisan Salatan dikaranokan panuturan dialek Daya/Komering Daya badampingan jo panutur kaduo bahasao tasabuik, basamoan jo dialek Aji. Bahaso komering dialek Daya mampunyoi ciri khas surang dari dialek Komering lainnyo yang condong ka kato barawalan huruf "O" sadangkan dialek Daya barawalan huruf "E" pepet/rendah sarupo pado pangucapan kato "dengan" contohnyo kato "Jolma" manjadi "Jelma" dalam dialek Daya namun kaduonyo tatap diakhiri huruf "A". Babeda jo dialek Komering Kayuagung yang diakhiri huruf "E" talling/tinggi sarupo pado pangucapan "Ember". Bahaso Daya marupakan dialek bahaso Komering jo sapatigo (1/3) kosakatonyo barasa dari bahaso Lampung jo bahaso Malayu Tangah (terutama Ogan) sarupo: Semendo, Ogan, jo Pasemah.

Sijarah suntiang

Menuruik Sijarah suku Komering, kalompok masyarakaik iko awalnyo barasa dari SAKALA BHRA (SEKALA BRAK) sabuah daerah dikaki Gunuang Pesagi Lampung sampai Gunuang Seminung yang mambaok budaya rumpun SAKALA BHRA. Masyarakaik Rumpun iko tagolong Malayu Kuno (Proto Malayan Tribes), Sahinggo adat jo budaya suku Daya atau jelma Daya indak babeda jauah jo adat Saibatin suku Lampung Peminggir sarato mampunyoi banyak pasamoan yang juo dipangaruhi norma kabudayaan khas Malayu Tangah didalamnyo. Kalompok masyarakaik iko kamudian bakambang dan manyebar manjadi babarapo kalompok masyarakaik, yaitu:

  • Kalompok masyarakaik yang turun dari kaki Gunuang Pesagi mandiami diri di dakek daerah Gunuang Seminung sampai ka Ranau kamudian tabantuk masyarakaik Lampung Peminggir (Ranau) yang baradat Lampung Saibatin.
  • Kalompok masyarakaik yang turun dari Gunuang Pesagi kaarah padalaman babarapo manyebar ke pesisia kamudian di kenal jo kalompok masyarakaik Lampung Peminggir yang baradat Saibatin dan juo Lampung Punyimbang yang baradat Pepadun.
  • Kalompok masyarakaik yang turun dari kaki Gunuang Pesagi ka arah Gunuang Seminung manyusuri aliran sungai yang sasudahnyo di kenal jo kalompok Samanda Di Way yang kini manjadi masyarakaik yang awak kenal jo Suku Komering (tamasuak Daya).

Pambagian suntiang

Sabagaimano dijalehan dalam asa – usua suku Komering, SAKALA BHRA barati Titisa Dewa, yang sistim pambarian namo bagi niniak atau leluhur disabuik Pu – Hyang, barati tuanku barasa dari Dewa  (dokumentasi Pemda OKU tahun 1979) didapek carito asa – usua badirinyo suku-suku yang manyebar dan adonyo 7 Kepuhyangan di sapanjang aliran batang aia Komering.

patamo kali sakalompok suku dari pagunuangan Muaro duo ingin mancari  tampek-tampek yang dapek maagia jaminan iduik, kamudian bajalanlah urang suku Daya ko manalusuri batang aia Komering ka arah utara atau hilia jo manggunokan rakik, dengan babahaso Komering lamo yang disauik  (SAMANDA)

Kalompok partamo yang pai turun gunuang adolah kalompok Semendawai. Kata Semendawai barasa dari kato SAMANDA di WAY yang barati manalusuri batang aia dari hulu, tarakhir mandarek dimuaro ( Minanga) kamudian urang tu bapencar mancari tampek-tampek strategis untuak manatap dan mandirikan 7 ka Puhyangan diantaranyo:

  • Kepuyangan Yang Partamo, manempati pangka teluak yang agak mambukik yang kini awak kenal banamo GUNUNG BATU, kalompok iko di pimpin oleh Pu Hyang Ratu Sabibul. Manurunkan Marga Semendaway.
  • Kepuyangan Yang Keduo, manempati suatu dataran randah yang kamudian dinamokan MALUWAY, kalompok iko di pimpin oleh Pu Hyang Kai Patih Kandil.
  • Kepuyangan Yang Ketigo, manempati muaro batang aia di dalam teluak yang kamudian dikenal banamo MINANGA, kalompok iko di pimpin oleh Pu Hyang Minak Ratu Damang Bing.
  • Kepuyangan Yang Kaampek, manamukan padang rumpuik yang lueh sasudah itu ditempati, karajonyo mambukak padang rumpuik yang di sabuik Madang yang kemudian dijadikan nama Kepuhyangan Madang yang menurunkan Marga Madang, tempat pertama yang mereka duduki di namakan GUNUANG TERANG, kalompok iko di pimpin oleh Pu Hyang Umpu Sipadang.
  • Kepuyangan Yang Kelimo, dipimpin samo Pu Hyang Minak Adipati yang konon kabanyo suko mambaok peliung yang sasudah itu di jadikan namo kepuhyangan Pemuka Peliung, dari kepuhyangan ikolah bisuak di kamudian hari tarjadinyo Parang Abung (1400 M) antaro dinasti Paksi Pak dari Sekala Brak jo Urang Abung, kamudian manyebar mandirikan kepuhyangan baru antaro lain Kepuhyangan Banton di pimpin oleh Pu Hyang Ratu Panghulu, Kepuhyangan Pulau Nagara yang di pimpin oleh Pu Hyang Umpu Ratu yang manurunkan Marga Buay Pemuka Peliung.
  • Kepuyangan Yang Kaanam, di bawa pimpinan Pu Hyang Jati Kramat, pandiri daerah Bunga Mayang atau Marga Bunga Mayang komering, bungo mayang barasa dari namo Permaisurinya yang kalua / tibo  dari Bungo Mayang Pinang (Peri Bunga Pinang).
  • Kepuyangan Yang Ketujuah, dipimpin oleh Pu Hyang Umpu Sibala Kuang / Puhyang DAYA, kalompok iko awal mulanyo manampati daerah Mahanggin yang dikamudian hari sasudah tajadinyo parang Abung, katurunan dari Pu Hyang Umpu Sibala Kuang mandirikansuku-suku didaerah sakitarnyo tadiri dari Marga Buay Rawan bapusat di Mahanggin, Marga Buay Sandang bapusat di Nagari Batin, Marga Buay Runjung bapusat di Blambangan, dan babarapo marga yang masih katurunan dari marga - marga tasabuik sarupo Marga Kiti, Marga Lengkayap dll. Namo suku / kepuhyangan ini manggunokan namo BUAY / KEBUAYAN marupokan istilah yang dibaok urang Sakala Bhra baru (generasi Paksipak atau panaruih Sakala Bhra), sasudah pengusiran urang-urag Abung dari daerah Komering. Dari KEPUYANGAN Umpu Sibala Kuang / Puhyang DAYA ikolah cikal baka Suku Daya atau Jelma Daya.

Rujukan suntiang

  1. Melalatoa, J. 1995. Ensiklopedi Sukubangsa di Indonesia. Jilid A--K. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

  2. Badan Pusat Statistik (21 Januari 2021), Kewarganegaraan, Suku Bangsa, Agama, dan Bahasa Sehari-hari Penduduk Indonesia (Hasil Sensus Penduduk 2020), Jakarta: Badan Pusat Statistik