Pabedaan antaro revisi dari "Johor Bahru"

Konten dihapus Konten ditambahkan
k clean up using AWB
clean up, replaced: yang → nan (10), dengan → jo (2) using AWB
Barih 49:
</table>
}}
'''Johor Bahru''' ([[tulisan Jawi]]: جوهور بهرو , juga dieja sabagai '''Johor Baru''' dan biasanya disingkatkan menjadi '''JB''') adolah salah satu koto raya sekaligus ibu koto bagi nagari [[Johor]], [[Malaysia]]. Johor Bahru juga merupakan koto raya kedua terbesar di Malaysia yangnan mempunyai sekitar melebihi 1,4 juta urang di kawasan ibu kota dan melebihi 2 juta orang di kawasan metropolitan.
 
Johor Bahru merupakan sabuah pusat [[perindustrian]], [[perdagangan]], dan [[pelancongan]] yangnan utama. Pelancongan adalah penyumbang yangnan besar dalam [[ekonomi]] Johor Bahru yangnan mana 60% daripada pelancong-pelancong yangnan melawati Malaysia setiap tahun berkunjung malalui nagara [[Singapura]]. Walau bagaimanapun, perkembangan [[perindustrian]] di Johor Bahru yangnan begitu pesat telah menjadikannya antara salah satu pusat perindustrian yangnan terbesar di nagara.
 
== Geografi ==
Johor Bahru tarlatak di sabalah selatan [[Semenanjung Malaysia]] merupakan koto raya selatan di Malaysia. Distrik Johor Bahru ataupun distrik metropolitan Johor Bahru merupakan koto raya kedua terbesar selepas [[Kuala Lumpur]] denganjo mempunyai penduduk melebihi daripada 1,6 juta urang merupakan metropolitan kedua terbesar di Malaysia selepas [[Lembah Klang]]. Ia juga babatehan jo nagara [[Singapura]] di sabalah , distrik [[Kulaijaya]] di utara, distrik [[Pontian]] di barat dan distrik [[Kota Tinggi]] di timur. Tarlatak di [[koordinat]] 1°29'U 103°44'T, koto raya Johor Bahru bertempat di pinggir [[Selat Tebrau]] yangnan memisahkan Malaysia dari Singapura. Kaluasan sebanyak 185&nbsp;km², distrik metropolitan Johor Bahru dikelilingi tanah pantai yangnan mengandungi [[paya]] dan sistem sungai yangnan penting saparti [[Sungai Johor]], [[Sungai Pulai]] dan [[Sungai Tebrau]].
 
== Rujuakan ==
Barih 60:
 
== Pautan lua ==
* [http://www.dromoz.com/directory/maps/?epid=18751 Peta-peta berkaitan denganjo Johor Bahru]
* [http://www.irda.gov.my Laman Web Rasmi Wilayah Pembangunan Iskandar]